door Mariska de Kok
•
19 augustus 2020
In het boek Het Tienerbrein beschrijft de auteur Jelle Jolles de keuzestress die bij pubers in deze tijd steeds meer aan het toenemen is: De puberteit is een periode van kansen, mogelijkheden, risico's en verleidingen. De tieners van tegenwoordig hebben, in tegenstelling tot hun ouders, veel meer toegang tot informatie. Zo is op internet alles te vinden over wat men maar wil weten. Dit varieert van verschillende vormen van vermaak, denk aan Youtube, Instagram of TikTok, tot achtergrondinformatie van verschillende onderwijs- en beroepsinstellingen. Dit betekent dat pubers veel meer beslissingen kunnen nemen dan hun ouders voorheen konden. Dit lijkt misschien op het eerste gezicht een voordeel, maar dit is het zeker niet. Doordat er zoveel keuzes te maken zijn, kan dit leiden tot keuzestress en het maken van verkeerde beslissingen. Dit komt met name doordat het puberbrein nog niet in staat is om de voor- en nadelen van een keuze of beslissing naast elkaar te zetten. Het maken van een afweging is voor een puber dus erg moeilijk. Tijdens de puberteit zijn de hersenen zijn nog niet rijp genoeg om met verleidingen en bedreigingen van buitenaf om te gaan. Juist de hersengebieden die belangrijk zijn voor het maken van een goede planning, hebben tijdens de adolescentie hun volwassenheid nog niet bereikt. Een gebied voorin in de hersenen, de prefrontale cortex, is tijdens de puberteit namelijk nog volop in ontwikkeling. Deze is verantwoordelijk voor doelgericht gedrag, het maken van moeilijke beslissingen op lange termijn en het maken van een planning. Kunnen ouders en/of begeleiders deze tieners helpen bij hun keuzestress? Dat kan zeker als de tiener voldoende ondersteund wordt in het proces dat er toe leidt dat hij/zij een betere afwegingen kan maken met als gevolg het beter inschatten van kansen en mogelijkheden. Als de jongere beter leert redeneren en het inzicht in zichzelf en een ander vergroot, dan heeft het de handvatten om in de toekomst zelfstandig de optimale route te kunnen kiezen. Hulp nodig om je puber beter te leren plannen en organiseren ? Bij de training Zelf plannen richt ik mij samen met de jongere op plannings- en organisatievaardigheden, waarin onder andere aandacht besteed wordt aan het opstellen van doelen, het maken van een plan van aanpak en het gebruik van een agenda. Kijk hier voor meer informatie.